“Fogyasszunk mindig szezonális zöldségeket, gyümölcsöket!”

apple-2092188_960_720.jpg

De miért is fontos ez?

Manapság a szupermarketek polcain már szinte bármikor kapható bármelyik zöldség, gyümölcs. Könnyű volna elcsábulni a sok szép színes, szagos portéka láttán, de több okból is érdemes az idényzöldségeknél, -gyümölcsöknél maradni.

  • Egyrészt sokkal egészségesebbek, mint távolról érkező társaik! A nap érlelte őket, nem pedig mesterséges gázok, több bennük a tápanyag, magasabb a tápértékű.
  • Kevesebb vegyszerrel találkoztak, hiszen nem kell őket utóérlelni, tartósítani, és messziről jött társaik ki tudja milyen növényvédő szerrel kezeltek.
  • Frissebbek is, hiszen nem kell a fél világot átutazniuk.
  • Olcsóbban lehet megvásárolni őket.
  • És nem utolsó sorban a helyi termelőket támogatod a vásárlásoddal.

Ha szezonális zöldségekből, gyümölcsökből állítod össze a család menüjét, akkor csak első látásra nehezebb a dolgod, valójában változatosabban étkezhettek és meg is könnyíti a menütervezést a dolog.

Ha gyerek van a háznál, akkor persze előfordulhat, hogy megkívánja októberben az epret, de kis beszélgetéssel még a kisebbek is megértik, hogy most nem eszünk olyat. Esetleg meg is kóstolhatja, hogy megtapasztalja, hogy köszönő viszonyban sincs a zamatos nyári eperrel, amit a mama kertjében legelhet.

Ősszel a lassan termő zöldségeket ehetjük. Télen főként a hosszan tárolható növényeket fogyasszuk, de ilyenkor fordulhatunk az egzotikus gyümölcsök felé is.

autumn-1638473_960_720.jpg

Őszi zöldségek

Ősszel érik be sok lassan termő zöldség, ezeknek előnye, hogy sokkal több tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak.

  • alma
  • brokkoli
  • burgonya
  • édeskömény
  • fokhagyma
  • füge
  • gesztenye
  • karfiol
  • kelbimbó
  • kínai kel
  • körte
  • kukorica
  • padlizsán
  • sütőtök
  • vöröskáposzta
  • zöldbab

Az olajos magvakat se feledjük, hiszen most a legfinomabbak:

  • dió
  • földimogyoró
  • mandula
  • törökmogyoró

Néhány fűszernövénynek is most van a szezonja, bár ezeket egész évben kapni:

  • bors
  • gyömbér
  • mustármag

snowflake-554635_960_720.jpg

Téli zöldségek

 Télen főként a lassan érő és a hosszan tárolható növényeket részesítsük előnyben.

  • burgonya
  • cékla
  • cikória
  • csicsóka
  • káposzta (fehér, lila)
  • kelkáposzta
  • paszternák
  • póréhagyma
  • retek
  • sütőtök
  • zeller

Persze kiegészíthetjük táplálkozásunkat déli gyümölcsökkel is, de sok téli gyümölcsben is rengeteg a vitamin:

  • alma (téli)
  • birsalma
  • csipkebogyó
  • kökény
  • körte
  • naspolya

Leave a Reply

Your email address will not be published.